Foto van schrijverMathia van Soest

De kracht van erkenning: De Imposter Syndroom training van Stefanie van Leersum

Bijgewerkt op: 7 jun.

Het Imposter Syndroom is een fenomeen dat velen van ons maar al te bekend in de oren zal klinken. In een wereld waar we dagelijks moeten communiceren en onze kennis en vaardigheden moeten tonen, hebben we allemaal momenten waarop we aan onszelf twijfelen. Het kan ons flink in de weg zitten, en Stefanie van Leersum, een gewaardeerde trainer bij De Federatie, vond het meer dan waard om daar eens wat dieper in te duiken. Want in de wereld van communicatie en veiligheid helpen verschillende modellen ons hoe we effectiever met elkaar om kunnen gaan, maar als het op het Imposter Syndroom aankomt, gaat het eigenlijk over de veiligheid die je met jezelf bouwt, en daar valt nog veel te winnen.

De uitdaging: Hoe ga je om met het Imposter Syndroom?

Het begint met het begrijpen van dit complexe fenomeen. Het gaat erom hoe we de Imposter in onszelf aanpakken, die ons keer op keer vertelt dat we niet goed genoeg zijn. “Wat zeggen we op dagelijkse basis tegen onszelf? En helpen deze gedachten ons verder of houden ze ons tegen? Hoe gaan we om met de innerlijke criticus die tegen ons zegt dat we niet goed genoeg zijn?” Stefanie staat voor de uitdaging om met deelnemers dit innerlijke gesprek aan te gaan en er op een constructieve manier mee om te gaan. Het vergt niet alleen moed, maar ook zelfreflectie om dit struikelblok te overwinnen en het Imposter Syndroom te doorbreken.

Onze aanpak

Het creatieproces

begint met het indienen van een gedurfd idee tijdens de Vrijplaats: het Imposter Syndroom aanpakken. De Vrijplaats is een project om innovatie te stimuleren en vragen we onze 50 trainers zelf een onderwerp in te brengen dat bij ze leeft en waar we een toevoeging in zien bij ons aanbod. Het fenomeen Imposter Syndroom treft velen, maar er wordt nog maar weinig mee gedaan. Stefanie is vastberaden om hier verandering in te brengen. Het idee wordt zorgvuldig uitgewerkt, met waardevol advies en begeleiding van André Witbreuk, die als klankbord en mentor fungeert. Om de effectiviteit van onze aanpak te waarborgen, organiseren we try-outs waar andere trainers hun input kunnen geven. Dit proces van een jaar, gewijd aan de ontwikkeling van deze training, is doordrenkt met experimentatie. We zijn constant op zoek naar innovatieve benaderingen om het Imposter Syndroom te begrijpen en te doorbreken.

Het spelverloop

We starten met introducties, maar met een bijzondere twist: de deelnemers worden uitgedaagd om zichzelf voor te stellen met hun Imposter-gedachten. Deze aanpak is ontworpen om deelnemers actief te betrekken en hen te helpen hun eigen gedachten te verkennen, specifiek gerelateerd aan het Imposter Syndroom. Het proces omvat het presenteren van stellingen die interne dialogen uitlokken, waardoor de deelnemers hun gedachten en gevoelens delen. Deze open uitwisseling van ervaringen creëert een stimulerende omgeving voor reflectie en groei.

Na deze eerste fase gaan we verder met meer diepgaande oefeningen. Deelnemers worden aangemoedigd om hun innerlijke werelden en triggers te verkennen door het maken van een ‘persoonlijke kaart'. Deze kaart omvat niet alleen gevoelens, maar ook gedachten, gedragingen en triggers die het Imposter Syndroom bij hen oproept. Door deze diepgaande analyse ontwikkelen de deelnemers een dieper inzicht in hun eigen denkpatronen en gedragingen, waardoor ze beter uitgerust zijn om het Imposter Syndroom te herkennen en te overwinnen.

Onze samenwerking: Hoe hard ben je voor jezelf?

Samen met de deelnemers gaan we diep in op hun innerlijke wereld. We moedigen deelnemers aan om hun gedachten te ontleden en te verkennen, en vervolgens gerichte acties te bedenken om de vicieuze cirkel van het Imposter Syndroom te doorbreken en weer controle over hun gedachten en zelfbeeld te krijgen.

Stefanie fungeert als een empathische gids, begeleidt de deelnemers bij elke stap en biedt waardevolle inzichten om de Imposter te temmen. Het resultaat is niet alleen bewustwording, maar ook empowerment, waardoor deelnemers in staat zijn om hun volledige potentieel te benutten.

Het resultaat: bewustwording en ontwikkeling

Wat levert deze training je team op? Deelnemers worden zich bewust van hun eigen criticus en leren hoe ze dit negatieve beeld kunnen doorbreken. Door bewustwording en strategieën aan te reiken, helpen we de deelnemers om zelfverzekerder te worden. Het moment waarop deelnemers een 'Aha!'-moment ervaren, is van onschatbare waarde. Het ongrijpbare wordt grijpbaarder gemaakt, waardoor controle over situaties waarin ze getriggerd worden mogelijk wordt. Hier zijn enkele reacties van deelnemers:

"Het is een goede techniek die we leerden, met een fijne trainer."
"De workshop is geweldig! Het was leuk om op deze manier aan dit onderwerp te werken en te herkennen wat je moet doen om het de volgende keer te vermijden."
"Iedereen zou de kans moeten grijpen om deze workshop te volgen. Zelfs als je er geen last van hebt (of het niet weet), geeft het inzichten en bewustzijn als iemand in je team of een collega er last van heeft. Over het algemeen verrijkt het je eigen ontwikkeling."

Het Imposter Syndroom is een uitdaging waar velen van ons mee te maken hebben, maar dankzij deze training leer je hoe je het kunt herkennen, aanpakken en overwinnen. We verdiepen niet alleen onze kennis, maar vergroten ook ons begrip van onszelf en anderen.

Over Stefanie van Leersum:

In 2012 studeerde ze af aan de Toneelacademie Maastricht. Ze is werkzaam als trainer en acteur bij De Federatie. Zij geeft sinds 2023 de training "Het Imposter Syndroom" aan bedrijven.

Ben jij ook geïnteresseerd in deze training voor jouw organisatie of project? Neem dan contact op met André Witbreuk (andre@defederatie.nl)

0 opmerkingen