Foto van schrijverMathia van Soest

Psychologische veiligheid; It is not just about being nice

Vorige week vrijdag kwamen partners uit verschillende sectoren bij ons over de vloer voor de 2de netwerkbijeenkomst. Deze keer was het thema psychologische veiligheid (PV). Van te voren hadden we ze om input gevraagd. Hier hadden Stefanie van Leersum

en Lionel Leeuwin, twee van onze trainers, monologen gemaakt.

Hiermee creëren we niet alleen bewustwording, maar ook een diepere connectie met dit gevoelige onderwerp. Deze dienden als inleiding op de uitwisselingen over verschillende thema's binnen sociale veiligheid.

Selena Dolderer gaf een presentatie getiteld: Psychological Safety; it is not just about being nice.

Ze gaf de aanwezigen drie take aways mee:

• Diverse teams zijn sterke teams. Ze vragen wel continu aandacht voor de 'omgangskunde'. Schuld en schaamte zijn vaak de oorzaak van het elkaar niet aanspreken of van het niet melden. Creëer een sfeer waarbij men 'fouten' durft toe te geven en van te leren.

• Moedig elkaar aan om nieuwsgierig te zijn naar het anders zijn van de ander.

• Vragen stellen en in gesprek gaan werkt beter dan je terug trekken in je subgroepen uit angst om te kwetsen

Jan Smeekens gaf een vitaliteit warming up vanuit de gedachte; Een gezonde geest in een gezond lichaam.

Karin Weening deelt haar ervaring:

"In de reis van psychologische veiligheid staan we ieder op onze eigen manier. Het vraagt moed om onze waarheid uit te spreken en elkaar daarin te ondersteunen. Voelen dat we allemaal mens zijn."

Allen, dank voor jullie aanwezigheid en input.

Laten we samen bouwen aan een omgeving waarin alle stemmen gehoord worden en het hart, naast ons hoofd, een plaats heeft in ons professionele leven. Bij De Federatie bieden wij programma's aan om bedrijven te helpen bij een sociaal veilige cultuur. Wil jij de reis ook aan gaan? info@defederatie.nl

0 opmerkingen